تاثیر تجارت الکترونیکی بر تحقیقات بازار و تبلیغات

  • تاثیر تجارت الکترونیکی بر تحقیقات بازار و تبلیغات

تحقیقات بازار در جستجوی اطلاعاتی است تا روابط بین مشتریان، محصولات، روش های بازاریابی و بازاریاب ها را توصیف کند. از این اطلاعات می توان برای کشف فرصت ها و موضوعات بازاریابی، ایجاد طرح های بازاریابی، درک بهتر فرآیند خرید و ارزیابی عملکرد بازاریابی استفاده کرد.

تحقیقات بازار شامل اطلاعاتی درباره اقتصاد،صنعت، شرکت ها، محصولات، قیمت گذاری، توزیع، رقابت، ترفیع و رفتار خرید مصرف کننده می باشد. ابزارهای گوناگونی برای تحقیقات بازار توسط افراد، سازمان های آموزشی و سازمان های دولتی در جهت کسب داده های متنوع، هم بصورت آنی و هم بصورت غیر آنی، بکار گرفته می شود. پرسشنامه، تلفن و مصاحبه از این جمله هستند.


معرفی کتاب- تحقیقات بازاریابی کاربردی - انتشارات ادیبان روز


بخش بندی بازار

بخش بندی بازار، فرآیند تقسیم بازار مصرف کنند به گروه های منطقی، برای انجام تحقیقات بازار، تبلیغات و فروش میباشد. بازار مصرف کننده را می توان به روش های مختلفی برحسب جغرافیا، جمعیت شناسی و روان شناسی و رفتار بخش بندی نمود. فرآیند بخش بندی بازار مصرف کننده در جدول زیر نشان داده شده است.

تجزیه و تحلیل روابط مصرف کننده – محصول، در بخش بندی بازار اهمیت فوق العاده ای دارد. بازاریاب ها مفهوم و ایده محصول را بررسی کرده و مشخص می سازند که چه مشتریانی از چه محصولی استفاده می کنند. در تجارت الکترونیکی، تقسیم بندی جغرافیایی معنای چندانی ندارد.


تحقیقات بازار بصورت آنی

در تحقیقات بازار بصورت الکترونیکی، امکان دسترسی بیشتری به افراد از لحاظ جغرافیایی وجود دارد. همچنین برخلاف ابزاری مانند تلفن که بسیار کم هزینه بوده و براساس تحقیق هیوسون و همکارانش در سال ۲۰۰۳ حدود۵۰ دلار به ازای هر مشتری برای سازمان هزینه دربردارد که واقعا  از عهده شرکت های کوچک خارج است، تحقیقات بازار از طریق اینترنت کم هزینه است.

در تحقیق بازار براساس اینترنت، با مشتریان تماس گرفته شده و از آنها اطلاعاتی در مورد خودشان، بازار و رقابت گرفته می شود. فرآیند کلی تحقیقات بازار اینترنتی به صورت زیر دیده می شود.

  • جمع آوری داده در تحقیقات بازار
  • مضمون ابزارهای تحقیقاتی
  • مطالعه مخاطبین و مصرف کنندگان نهایی
  • روش های تحقیقات بازار بصورت آنی


دامنه تحقیقات بازار بصورت آنی از بازاریابی یک به یک با استفاده از پست الکترونیکی شروع شده و به ارسال پرسش نامه برای افراد یا قرار دادن آن در وب سایت ختم می شود. با این وجود جالب است بدانید براسا تحقیق موسسه فناوری گرجستان در سال ۱۹۹۸، بیشتر ۴۰ درصد اطلاعاتی که افراد در پرسشنامه ارائه می کنند نادرست است. در نتیجه طراحی درست پرسشنامه و ایجاد انگیزه برای دادنپاسخ واقعی به آن، می تواند موجب افزایش اعتبار نتایج آن شود.

روشهای گوناگون انجام تحقیقات بازار در اینترنت:

  • پیاده سازی تحقیق وب مدار
  • گروه های متمرکز آنی
  • تماس مستقیم با مشتریان
  • پیگیری رفتار مشتریان
  • توجه به نیاز مشتریان
  • استفاده از سناریوهای ثبت وقایع
  • ردیابی ها و نرم افزارهای جاسوسی


تبلیغات در اینترنت

یکی از عناصر بسیار کلیدی در تجارت الکترونیکی که نقش بسیار مهمی برای سازمان ها ایفا میکند، تبلیغات است. تبلیغات اینترنتی با سرعت در حال افزایش بوده و شرکت ها در تلاش هستند تا با تغییر استراتژی های تبلیغاتی خود، در بازار رقابت باقی بمانند.

انواع روش های تبلیغاتی در اینترنت


بنرها

متداول ترین روش تبلیغاتی در اینترنت است. بنر یک لینک تبلیغاتی در صفحات اینترنتی است که کاربر را به وب سایت های تبلیغ شده لینک می کند. حجم بنرها نقش مهمی را در ارسال و دریافت آنها ایفا میکند. همچنین تجربه ثابت کرده است که کاربران اینترنتی، تمایلی به بازکردن بنر با حجم بالا ندارند. در این حال بعضی از بنرها با صدا و تصاویر ویدئویی نیز همراه هستند که نسبتا بر حجم بنر می افزایند.

بازاریابی از طریق پست الکترونیکی

یکی از معرفترین روش های تبلیغاتی در اینترنت، ارسال اطلاعات و لیستی از اقلام تبلیغاتی به مشتریان از طریق پست الکترونیکی میباشد. هزینه کم و قابلیت دستیابی به حجم زیادی از کاربران دو مزیت اصلی بازاریابی از طریق پست الکترونیکی هستند. در مقابل ممکن است کاربران به دلیل حجم بالای تبلیغاتی که از طریق پست الکترونیکی دریافت می کنند، از خواندن آنها صرف نظر کرده و حتی بدون مشاهده آنها را از صندوق پستی خود پاک کنند.

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو

موتورهای جستجو اغلب مکانی را در صفحه اول خودبه شرکت ها یا افراد اجاره می دهند. زمان اجاره فضا بستگی به توافق میان میزبان و اجاره دهنده دارد. از محدودیت های این روش می توان به هزینه بالا و کم بودن فضای آن اشاره کرد.

بازاریابی در اتاق های گفتگو

از اتاق های گفتگو می توان برای رفع ابهام مشتریان در مورد محصول خاص و نیز تبلیغات موثرتر استفاده نمود. یکی از مهمترین مزیت های بازاریابی به این روش این است که تبلیغات را می توان بصورت موضوعی به کاربران ارائه داد.

 

استراتژیهای بازاریابی خرید الکترونیکی

بازاریابی مستقیم برای رسیدن به خریداران کارکردی

تصمیمات خرید در یک سازمان کسب و کاری، بخصوص درمورد محصولات، بوسیله گروهی از افراد اتخاذ می شوند. بنابراین در بازاریابی مستقیم، بازاریاب ها باید برنامه های خود را به حوزه های مختلف کارکردی و حتی شاید با سطوح مختلف در داخل یک حوزه کارکردی توسعه دهند.

 بازاریابی روابط

نقش بازاریاب تیزهوش B2B در ایجاد روابط و ارتباطات مستمر با مشتریان، در اینجا نمود بیشتری پیدا میکند.

 بازاریابی اینترنتی

  • ایجاد وب سایت مناسب و به روزآوری آن
  • استفاده از فرصت های اینترنتی برای ترفیع محصولات و خدمات
  • ایجاد قابلیت سفارش گذاری از طریق اینترنت
  • اجرای فوری سفارش ها در اینترنت
  • بهبود روابط مشتریان با اینترنت

 

این مقاله خلاصه ای از فصل چهارم کتاب خرید وفروش الکترونیکی بود. برای مطالعه دقیق تر و کاملتر مباحث مربوط به تجارتالکترونیک پیشنهاد میشود این کتاب و کتابهای مرتبط با آن را مطالعه کنید.

منبع:: کتاب خرید و فروش الکترونیکی
نویسندگان:: مهرداد بیات | الناز بیات

مطالب مرتبط

اهمیت مدیریت تبلیغات

اهمیت مدیریت تبلیغات

مدیریت تبلیغات تاثیرمستقیم بر درآمد، فروش و سود شرکت ها و صاحبان کسب وکار دارد به همین دلیل تخصص ارزشمندی است ...

تحقیقات بازاریابی کاربردی

تحقیقات بازاریابی کاربردی

در محیطی که ثابت ترین چیز موجود در آن، عدماطمینان است، به شدت رقابتی و مرگبار شده...

مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش

مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش

در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم...