سبک های معماری مدرن

  • سبک های معماری مدرن

در مقاله قبلی تحت عنوان " آشنایی با معماری ارگانیک" با معماری ارگانیک، معماری فولدینگ و بیونیک آشنا شدید. در این مقاله با سبک های دیگر معماری مانند اکوتک، دیکانستراکشن، و معماری پرش کیهانی  و معماران هر سبک به طور خلاصه آشنا خواهید شد.

در قرن بیستم نظریه های جدید در علم مطرح گردیدکه بعدها تحولات اساسی در معماری پدید آورد: نظریه نسبیت انیشتین که در برابرفیزیک جزئی نگر و جزم گرای نیوتن قرار گرفت، اصل عدم قطعیت هاینزبرگ، و بعدها نظریه آشوب که در برابر هندسه اقلیدسی و منظم گذشته قرار داشت، از آن جمله هستند. این نظریات بنیان های اجتماعی و فلسفی را زیر سوال بود و تاثیر عمیقی بر تحولات فکری معماران پس از خود گذارد.

فلسفه ی طراحی معماری مربوط به اوایل قرن بیستم بیان می دارد یک بنا باید ساختار و پلاتی داشته باشد که نیازهای کارکردی آن با محیط طبیعی اش هم ساز باشد و فرم یک وضوح عقلانی و کلیتی یکپارچه به خود بگیرد. شکل ها یا فرم ها در چنین حالتی اغلب خطوط طراحی نامنظمی هستند و به نظر می رسد به فرم های موجود در طبیعت شبیه می باشند.


سبک آکوتک - Echotech

سبک های تک و به دنبال آن اکوتک فرزندان خلف معماری مدرن هستند که هنوز دیدگاه مثبت به خرد و تکنولوژی و دستاوردهای آن داشتند. سبک های تک توسط دو معمار جوان ایتالیایی تبار آغاز گردید. در آغاز این جنبش فناوری تاثیرات نامطلوبی در معماری به جای گذاشت و روح طراحی را در معماری نادیده گرفت. مسایل و مشکلات "های تک" و از طرفی رشد توسعه پایدار هم زمان بااین جنبش عده ای از معماران را بر آن داشت که از تکنولوژی در هماهنگ سازی طبیعت با معماری استفاده کنند. این امر منجر به ایجاد و شکل گیری معماری اکوتک در برابر هایتک گردید.

اکوتک سبکی از معماری است که طراحی در این سبک بر این اصل استوار است که ساختمان جزئی کوچک ازطبیعت پیرامون است و باید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کند و در چرخه حیات قرار گیرد. معماری اکوتک طراحی مردمی و اکولوژیکی است.

معماری اکوتک با هدف حفظ محیط زیست بر موارد زیرتاکید دارد:

  • کاهش اتلاف و پخش انرژی در محیط
  • کاهش تولید تاثیر گذارنده ها بر سلامت انسان
  • استفاده از موارد قابل بازگشت به چرخه طبیعت
  • رفع سموم مواد

 

نرمن فاستر با آثاری همچون سکوی خورشیدی سبز، پارلمان جدید آلمان، برج اکولوژیکی در برابر باد از جمله معماران این سبک ازمعماری است.


سبک دیکانستراکشن - Deconstruction

سبک دیکانستراکشن را به نام های گوناگون مانند ساختارشکنی و شالوده شکنی نام گذاری می کنند، زیرا این سبک نگرشی چندوجهی و چندمعنایی دارد. دانشی که بیش از همه در این عرصه نقش دارد،فلسفه یا در واقع گرایش های فلسفی ای است که موجب دگرگونی در گرایش های معماری شده اند و دیکانستراکشن هم شامل بیشتر رشته های اندیشمندی یا علوم انسانی می گردد. منبع الهام معماری دیکانستراکشن چند معنایی است.

در حقیقت معماری دیکانستراکشن در دوره های پس ازمدرن و پست مدرن اصول و مبانی ساختارگرایی را به چالش کشید. برنارد چومی از جمله معماران این سبک و پارک دلاویلت یکی از آثاری است که بر اساس همین سبک ساخته شده است.


شکل ا- مسیر دوچرخه بصورت هوایی در کنار یکی از فولی های پارک


معماری پرش (پیدایش) کیهانی

با مطرح شدن مباحثی در نیمه اول قرن بیستم، جهان مکانیکی قرن نوزدهم به یک جهان ارگانیک تبدیل شد که در آن فضا-زمان و اجسام بهصورت متحول، فعال، سیال، درگیر با یکدیگر و در ارتباط غیر خطی هستند. در سال ۱۹۵۹ چارلز جنکز بر اساس دستاوردهای جدید علم کتابی با عنوان پرش کیهانی منتشر کرد که در آن پیچیدگی در طبیعت را این گونه شرح میدهد:

پیچیدگی نظریه ای است که بیان می کند چگونه ارگانیسم های در حال ظهور به لحاظ تاثیر اجزای آن برهم، از حالت تعادل خارج شده  و به مرز بین نظم وآشفتگی می رسد. این مرز همان جایی است که سیستم پرش کرده و تقسیم می شود و یا به صورت خود انگاره تاثیر متقابل می گذارد. این کار به صورت غیر خطی و غیرقابل پیش بینی انجام می پذیرد.

فرانک گهری و دانیال لیبسکیند معمارانی هستند که روند پیدایش، تطور و تکامل را در طرح های معماری خود پیاده کرده اند. در ساختمانهای آن ها روند طراحی و پیدایش مشابه همان صورتی انجام می پذیرد که در مقیاس بزرگتر یعنی کیهان اتفاق می افتد. یکی از ساختمان های جالب توجه که در این سبک ساخته شده، طرح فرانک گهری برای موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو است.

 

 این مقاله بخشی از فصل پنجم کتاب انسان، طبیعت، معماری نوشته مهندس فاطمه روستایی بود. این کتاب بر طبیعت و طبیعی گرایی تاکید دارد. در این کتاب سعی شده از دیدگاهی دیگر به این مباحث بپردازد و ردپای طبیعت و طبیعی گرایی را درمکاتب و سبک های معماری بیابد. در فصول مختلف کتاب طبیعت و محیط طبیعی با زبان ساده شرح داده میشود، خلاقیت و الهام از طبیعت بررسی می شود، و رویکردهای نوین معماری نیز مورد بحث قرار میگیرد.

 

منبع:: کتاب انسان، طبیعت، معماری
مؤلف:: مهندس فاطمه روستایی

مطالب مرتبط

آشنایی با معماری ارگانیک

آشنایی با معماری ارگانیک

انسان جدا از طبیعت نبوده و نیست، هر چند درادوار مختلف ساز جدایی را نواخته، هم چنان...