مدل ها و کاربردهای اقتصاد مدیریت

  • مدل ها و کاربردهای اقتصاد مدیریت

اقتصاد مدیریت درواقع کاربرد نظریه های اقتصادی و روش شناسی برای حل مسائل تصمیم گیری است و روش شناسی نیز شناسایی و انتخاب راهکاری از میان راهکارها در چارچوب منابع، زمان، توانمندی، شرایط و امکانات برای دستیابی به هدف ها و حل مسائل تصمیم گیری است.

اقتصاد مدیریت،حقیقت بسیاری از نظریه های اقتصادی را با کاربردی کردن آنها جهت هدایت مسائل و شرایط واقعی بنگاه های اقتصادی نشان میدهد. در واقع، یکی از با اهمیت ترین مهارتهایی که نظریه های اقتصادی می تواند به مقوله دانش مدیریت، توانمندی و هوش رقابت کمک کند. توانمندی مدل سازی در اتخاذ تصمیماتی است که به تحقق هدف های سازمان منجرمی شود. از این رو اقتصاد مدیریت "کاربرد نظریه های اقتصادی و روش شناسی برای مسائل تصمیم گیری"  تعریف می شود. مسائلی که مدیران در بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و انتفاعی و نیز بنگاه های اقتصادی بخش عمومی و غیر انتفاعی روبه رو هستند.

در اقتصاد مدیریت تلاش می شود بین نظریه های اقتصادی با مباحث بازرگانی ارتباط برقرار شود؛ از این رو اقتصاد شناس مدیریت، با آشنایی با راهبردهای کسب و کار و بازرگانی و بهره گیری از کاربرد نظریه ها و استدلال های اقتصادی بر پایه روش ها و فنون حل مسئله و موقعیت یابی راهبردی بنگاه ها مزیت های رقابتی بالا برای آنها به وجود می آورد.


معرفی کتاب مهارت حل مسئله  و تصمیم گیری-انتشارات ادیبان روز

کتاب مهارت حل مساله و تصمیم گیری به عنوان منبع درس مهارت حل مسله و تصمیم گیری تدوین شده تا برای تدریس واحدهای درسی مرتبط در دانشگاه های مختلف مناسب باشد و علاقمندان دیگر نیز بتوانند بعنوان مطالعه ی آزاد در مبحث مهارتهای زندگی و موفقیت نیز بهره ببرند.


نظریه های اقتصادی واقتصاد مدیریت

نظریه های اقتصادی معمولا به دو بخش بنیادی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می شود. نظریه های اقتصادی در بخش علم تلقی کردن اقتصاد جای می گیرند؛ در حالی که بخش دیگر اقتصاد، نظام اقتصادی است. در نظام اقتصادی، دولت ها، مدیریت اقتصادی جامعه را در دست میگیرند. این مدیریت در چارچوب فرهنگ، باورها، ارزش ها و معیارهای جامعه از علم اقتصادی برای نائل آمدن به اهداف اقتصادی استفاده می کند.

اقتصاد خرد

در اقتصاد خرد، مبحثی از علم اقتصاد معرفی می شود که به مطالعه رفتار و کردار انفرادی انسان ها و سازمان هایی می پردازد که در خدمت تولید، توزیع و مصرف قرار دارند. شناخت رفتارهای اقتصادی مصرف کنندگان و بنگاه های اقتصادی در سطح فردی، هدف پایه اقتصاد خرد است. به طور کلی افق زمانی کاربرد اندیشه های مطرح در اقتصاد خرد، کوتاه مدت است و برای تعمیم آن به بلند مدت، به اقدامات بنیادی نظریه های اقتصاد کلان نیاز است.

اقتصاد کلان

برنامه ریزی تولید و تعیین حجم تولید و تنظیم سطح قیمت ها، توانمندی و هوش رقابت، طبیعتا به وضعیت تولید ناخالص ملی، درآمد ملی، سرمایه گذاری ملی، پس انداز ملی و نظیر آنها بر میگردد؛ به هر حال متغیرهای اقتصاد کلان بر رفتار متغیرهای اقتصاد خرد تاثیر میگذارند.

اساسا اقتصاد کلان به مبحثی از علم اقتصاد اطلاق می شود که به مطالعه رفتار و کردار کل انسان ها وسازمان هایی می پردازد که درخدمت تولید، توزیع و مصرف قرار دارند. اقتصاد کلان،مطالعه رفتار کل مولفه های اقتصادی جامعه است که اجزای بخش های آن را خانوارها،بنگاه های اقتصادی ، دولت و در نهایت بخش بین الملل شکل می دهد.

تعامل بخش های چهارگانه اقتصادی در اقتصاد کلان آن چنان وضعیت فراگیری به وجود می آورد که علاوه بر جلب بسیاری از نظریات افراد، تاثیر بارزی بر زندگی آحاد تشکیل دهنده جامعه اقتصادی می گذارد؛ ازاین رو حوزه فعالیت و سازو کارهای اقتصاد کلان، به علت فراگیری، به افق زمانی بلند مدت بسط می یابد و سایه خود را بر ساز و کارهای متغیرهای اقتصاد خرد و پهن می کند.

 

روش شناسی و اقتصادمدیریت

بخش دوم سازو کاری که در تعریف اقتصاد مدیریت معرفی شد، روش شناسی است. روش شناسی را می توان شناسایی راهکارها و روش های دستیابی به هدف و حل مسئله دانست که بهترین روش و راهکار را درچارچوب منابع، زمان، توامندی ها، شرایط و امکانات برای نیل به هدف و حل مسئله مدنظر قرار می دهد؛ بنابراین انتظار می رود اقتصاد شناس مدیریت با روش های متنوعی که در عرصه علوم تصمیم گیری نظیر فنون تحقیق در عملیات، اقتصاد ریاضی، اقتصاد سنجی و نظریه های فازی مطرح است، آشنا شود تا در مواقع نیاز به تناسب از این روش هابرای نیل به هدف و حل مسئله استفاده کند.

زمینه های گسترده روش شناسی کمی اقتصاد مدیریت مهارت های خاص مدل سازی و بهینه یابی را هدف قرار میدهد؛ از این رو مدل سازی در وضعیت های پیچیده ای که در بررسی و تحلیل مسائل مدیریت به وجود می آید، بخش حساس این رشته علمی ( اقتصاد مدیریت) را شکل می دهد.

 

این مقاله قسمت هایی از فصل اول کتاب "اقتصاد مدیریت، توانمندی، و هوش رقابتنوشته جناب آقای دکترمحمدرضا حمیدی زاده بود. این کتاب با این هدف نوشته شده است تا هر دو جنبه ضروری را در چارچوب کتابت مطالعاتی برای خوانندگان و علاقه مندان فراهم آورد؛ اما موفقیت در آن حوزه ها به درک آموزه های کتاب، داشتن التزام به یادگیری از آن و عمل به آن مطالب بستگی دارد.

تاکید اصلی این کتاب بر تشریح کاربرد نظریه های اقتصاد و روش شناسی برای مسائل تصمیم گیری است که مدیران در بنگاه های بازرگانی و موسسات غیر انتفاعی و عمومی با آن مواجه هستند و در هشت بخش و سی فصل  تقریر یافته است. 

منبع:: کتاب اقتصاد مدیریت، توانمندی و هوش رقابت
مؤلف:: دکتر محمدرضا حمیدی زاده